Wednesday, August 26, 2009

Tazkirah :"Kalu tuhan tu baik,kenapa buat neraka?"

Ini kisah benar, kisah seorang gadis melayu, beragama Islam.

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar ' Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Dalam satu insiden, ketika operasi yg dijlnkan, seorang gadis yg bekerja di salah sebuah lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun telah di denda dan di berikan nasihat oleh ustaz yang menjalankan tugas..

Gadis tersebut yg dr awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa tak blh sediakan syurga je? macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dr td dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dh la hati panas kena denda sbb x pakai tudung...

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya bdk ni.. kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Ustaz tu pun menjawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya x jd ustaz. Berapa sen sgt gaji saya skrg. Baik saya jd tokey judi, atau bapak ayam.. hidup senang, lepas mati pun x risau sbb gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya blh culik dan jual jd pelacur. kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sbb neraka takada. Nanti kita berdua jumpa lg kat syurga.. kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. tergamak seorang ustaz cakap macam u? sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan. "Perkara macam td akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat semua masuk syurga, maka apa guna jadi orang baik? jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lg diuji sbb diorang semua akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga, perogol akan jumpa orang yang dirogol dlm syurga.. lepas tu blh rogol lg kalau dia nak.. takde siapa terima hukuman. Sebab Tuhan tu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yg kita nak? awak rasa adil ke? tanya ustaz.

"ah mana adil mcm tu.Orang jahat takkan la terlepas cam tu je." rungut si gadis... Ustaz tersenyum penuh makna..

Moral of the story:
Ingatlah: semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian.. semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintanhNya untuk kebaikan diri kita jugak..

selamat menjalani ibadah puasa..

Wassalam

No comments:

Post a Comment